El
Projecte d’Activació de les Intel·ligències és una metodologia
més de treball que engloba totes les àrees utilitzant continguts
relacionats amb les emocions, el joc i moviment, els hàbits,
l’autonomia, la matemàtica,…
L’objectiu
principal del PAI a educació infantil és treballar les habilitats i
aptituds necessàries per consolidar qualsevol aprenentatge.
D’aquesta manera també potenciem treballar en els nens i les nenes
la capacitat d’autogestionar el seu propi aprenentatge, és a dir,
el coneixement d'un mateix.
Fa
uns anys que duem a terme el projecte PAI, complementant el pla de
treball propi de cada nivell.
Dins
del PAI podem trobar diferents tipus d’activitats: de percepció,
d’atenció, de memòria, de raonament, de llenguatge,
d’estructuració de l’espai, de vivències del temps, de
psicomotricitat, d’autoconeixement, d’estima, d’educació
emocional, d’escolta activa, d’empatia, de presa de decisions i
de resolució de conflictes...
Les
sessions de PAI consisteixen fonamentalment, en una introducció a
l’activitat, sempre en grup, on els nens i les nenes posen en comú
les seves observacions i opinions sobre una imatge puntual; sorgeix
el debat (“Què passaria si...?”) i entre tots som capaços
d’arribar a les conclusions, de manera que desprès podem realitzar
individualment el treball de la fitxa i en ocasions tornar a fer una
posada en comú per veure quines dificultats ens hem trobat, per què
ens hem equivocat, què podem millorar el proper cop que realitzem
una activitat d’aquest tipus... També aprenem endevinalles i
dites, escoltem i narrem contes,...
Alguns
exemples d’activitats que acostumen a agradar molt a P3 són
d’observació i reproducció amb enganxines. I també gaudeixen
força en la vessant plàstica on hem experimentat diferents maneres
de pintar amb pintura.
A
P4
el
PAI ens ajuda a raonar, a aprendre a participar a les converses;
saber escoltar, fer silenci, respectar el torn de paraula, respondre
preguntes, .... Però també ens agrada molt les activitats en què
podem potenciar les habilitats més manuals (psicomotricitat
fina,...). Per exemple, emplenar el dibuix d'una catifa a base
d’enganxar llanes de colors. A mesura que anàvem composant la
catifa, calia concentrar-nos per posar recte cada fil de llana en el
lloc corresponent.
A
P5
el
que més treballem és la lògica a través del joc i d'activitats
molt visuals. Les preguntes ens fan pensar quina estratègia seguir
per trobar una solució o resposta adient.
També
ens hem atrevit amb algun taller de cuina tot aprenent a
organitzar-nos en grup. L'activitat a destacar és l'elaboració d'un
vaixell i un
cotxe amb pa i embotit. Un cop acabada la creació dels plats ens els
hem menjat mentre apreníem a compartir-los.
Com
veieu, al PAI no hem parat de fer coses interessants!