Pàgines

dijous, 1 d’octubre del 2015

EL PAI A INFANTIL

El Projecte d’Activació de les Intel·ligències és una metodologia més de treball que engloba totes les àrees utilitzant continguts relacionats amb les emocions, el joc i moviment, els hàbits, l’autonomia, la matemàtica,…

L’objectiu principal del PAI a educació infantil és treballar les habilitats i aptituds necessàries per consolidar qualsevol aprenentatge. D’aquesta manera també potenciem treballar en els nens i les nenes la capacitat d’autogestionar el seu propi aprenentatge, és a dir, el coneixement d'un mateix.

Fa uns anys que duem a terme el projecte PAI, complementant el pla de treball propi de cada nivell.
Dins del PAI podem trobar diferents tipus d’activitats: de percepció, d’atenció, de memòria, de raonament, de llenguatge, d’estructuració de l’espai, de vivències del temps, de psicomotricitat, d’autoconeixement, d’estima, d’educació emocional, d’escolta activa, d’empatia, de presa de decisions i de resolució de conflictes...

Les sessions de PAI consisteixen fonamentalment, en una introducció a l’activitat, sempre en grup, on els nens i les nenes posen en comú les seves observacions i opinions sobre una imatge puntual; sorgeix el debat (“Què passaria si...?”) i entre tots som capaços d’arribar a les conclusions, de manera que desprès podem realitzar individualment el treball de la fitxa i en ocasions tornar a fer una posada en comú per veure quines dificultats ens hem trobat, per què ens hem equivocat, què podem millorar el proper cop que realitzem una activitat d’aquest tipus... També aprenem endevinalles i dites, escoltem i narrem contes,...

Alguns exemples d’activitats que acostumen a agradar molt a P3 són d’observació i reproducció amb enganxines. I també gaudeixen força en la vessant plàstica on hem experimentat diferents maneres de pintar amb pintura. 



A P4 el PAI ens ajuda a raonar, a aprendre a participar a les converses; saber escoltar, fer silenci, respectar el torn de paraula, respondre preguntes, .... Però també ens agrada molt les activitats en què podem potenciar les habilitats més manuals (psicomotricitat fina,...). Per exemple, emplenar el dibuix d'una catifa a base d’enganxar llanes de colors. A mesura que anàvem composant la catifa, calia concentrar-nos per posar recte cada fil de llana en el lloc corresponent. 
















A P5 el que més treballem és la lògica a través del joc i d'activitats molt visuals. Les preguntes ens fan pensar quina estratègia seguir per trobar una solució o resposta adient. També ens hem atrevit amb algun taller de cuina tot aprenent a organitzar-nos en grup. L'activitat a destacar és l'elaboració d'un vaixell i un cotxe amb pa i embotit. Un cop acabada la creació dels plats ens els hem menjat mentre apreníem a compartir-los. 




Com veieu, al PAI no hem parat de fer coses interessants!